عیب یابی تلویزیون +


عیب یابی تلویزیون +

در این مقاله به نقل از سایت ایران تعمیرات به بررسی نحوه عیب یابی تلویزیون و تعمیرات آن در سال 1402 می پردازیم.

امروزه تلویزیون به یکی از سرگرمی‌های اصلی خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است. به این ترتیب خرابی تلویزیون یا وجود هرگونه عیب و ایراد به نوعی که امکان استفاده از تلویزیون وجود نداشته باشد، بسیار کلافه کننده و ناخوشایند خواهد بود. از طرفی عیب یابی تلویزیون به خاطر ماهیت الکتریکی این دستگاه کار راحتی نیست و هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. در ادامه مطلب همراه ایران تعمیرات باشید تا مشکلات رایج و نحوه عیب یابی تلویزیون را بررسی کنیم.

عیب یابی تلویزیون
اول از همه خوب است بدانید همه موارد گفته شده در این مطلب برای همه برندها و مدل‌ها کاربردی است. پس اگر بعد از مطالعه آن احساس کردید که مشکل تلویزیون شما فنی بوده و نیاز به دانش تخصصی دارد، هیچ وقت برای باز کردن و دستکاری تلویزیون شخصاً اقدام نکنید. متخصصین مجرب ما برای تعمیر تلویزیون در اصفهان می‌توانند به شما کمک کنند. در ادامه عیب یابی مشکلات مربوط به تصویر تلویزیون را انجام می‌دهیم.
مشکل تاریکی تصویر تلویزیون
این مشکل در بهترین حالت به خاطر به هم ریختگی تنظیمات روشنایی یا بک لایت تلویزیون است. شما به راحتی می‌توانید از منوی تنظیمات مقدار این مشخصه‌ها را افزایش دهید.
کمرنگی و بی روح بودن رنگ تلویزیون
این مورد علاوه بر به هم ریختگی تنظیمات روشنایی می‌تواند به خاطر تنظیمات رنگ تصویر هم باشد. به همین خاطر در بخش color temperature، دمای رنگ را به سمت رنگ‌های سرد ببرید. همچنین اگر دستگاه شما دارای حالت‌های نمایش مختلفی است، می‌توانید آن را روی حالت داینامیک یا Vivid قرار دهید.
قاطی شدن رنگ‌های تلویزیون
تجربه تکنسین‌های ایران تعمیرات برای تعمیر تلویزیون سامسونگ در اصفهان نشان داده که عیب یابی و رفع این مشکل نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد. یکی از مهمترین دلایل قاطی شدن رنگ تلویزیون خرابی پنل خرابی بک لایت یا سوختن پیکسل‌های تلویزیون است.
درست نبودن تن رنگ‌های تلویزیون
اگر احساس می‌کنید تن رنگ‌های تلویزیون اشتباه به نظر می‌رسند باید مواردی مثل Color space یا بالانس سفیدی را ریست کنید. همچنین تغییر color temperature به سمت رنگ‌های گرم و عوض کردن حالت نمایش تصویر هم می‌تواند کمک کننده باشد.
مشاهده خط‌های عمودی یا افقی در تصویر
ظاهر شدن خطوط افقی یا عمودی روی صفحه نمایش، یکی از مشکلات رایج گزارش شده توسط تکنسین‌های ایران تعمیرات برای تعمیر تلویزیون ال جی در اصفهان است. این خطوط عمودی یا افقی گاهی به خاطر ضربه خوردن به پنل، فشار، مشکلات فنی و در برخی مواقع به علت مشکلات ساده‌ای مثل اختلال در کابل گیرنده ایجاد می‌شود.
وجود مشکل در بخشی از صفحه تلویزیون
گاهی برای عیب یابی تلویزیون به دستگاه‌هایی برخورد می‌کنیم که نصف یا قسمتی از تصویر آنها به مشکلاتی مثل قاطی شدن تصویر، سیاه شدن، خطوط عمودی و افقی یا تاریک شدن دچار می‌شوند. در این حالت ضربه آرامی به اطراف پنل بزنید تا تغییر تصویر را بررسی کنید. اگر تغییری ایجاد شد باید پنل عوض شود؛ اما اگر تغییری ندیدید، به احتمال زیاد مشکلی در مین برد دستگاه وجود دارد.
عیب یابی تلویزیون + {+18 بررسی خرابی های رایج}


مشاهده نقاط سیاه رنگ در تصویر
وقتی پیکسل سوختگی اتفاق می‌افتد که به هر دلیلی ترانزیستورها نتوانند برق پیکسل را تامین کنند و این موضوع باعث سیاه دیده شدن پیکسل می‌شود. رایج‌ترین دلیل پیکسل سوختگی، خطاهای کوچک در زمان مونتاژ تلویزیون است. البته سوختگی می‌تواند به خاطر آسیب‌های فیزیکی در زمان استفاده از تلویزیون هم ظاهر شود.
پیکسل گیر کرده شکل دیگری از پیکسل‌های مشکل‌دار است. این مورد برخلاف پیکسل‌های سوخته که اصلاً روشن نمی‌شوند، همیشه روشن بوده و آن را به صورت نقطه‌ای سفید، آبی، سبز یا قرمز در تصویر می‌بینید. توجه داشته باشید که پیکسل سوخته قابل تعمیر نبوده و تنها راه شما تعویض پنل تلویزیون است. اما یک احتمال هم وجود دارد که اثر آن به مرور زمان از بین برود ولی در بسیاری از مواقع این نقطه سیاه پیکسل سوختگی روی صفحه نمایش تلویزیون باقی می‌ماند.
تصویر نداشتن تلویزیون در حالت hdmi
در این حالت اول سالم بودن کابل را بررسی کنید. توصیه اکید ایران تعمیرات به مشتریان استفاده از کابل همراه دستگاه است چرا که کابل‌های نامرغوب باعث مشکلات بسیاری در تلویزیون‌ها می‌شوند. اگر برات ریست کردن تنظیمات و بررسی اتصالات همچنان مشکل باقی بود، باید از یک تکنسین آموزش دیده کمک بخواهید.
قطع شدن تصویر بعد از روشن شدن تلویزیون
اگر تلویزیون شما روشن می‌شود و چند ثانیه بعد شاهد قطعی تصویر هستید ممکن است در بک لایت تلویزیون مشکلی وجود داشته باشد.
تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد
برای عیب یابی تلویزیون در این حالت توجه داشته باشید که وجود صدا و نبودن تصویر معمولاً به خاطر مشکل در بک لایت تلویزیون است که نیاز به بررسی متخصص دارد. در صورتی که با روشن بودن چراغ پاور دستگاه هم تصویر تاریک است، روی صفحه با چراغ قوه‌ای نور بتابانید و بررسی کنید که آیا تصویر کمرنگی دیده می‌شود؟ اگر چیزی ندیدید مشکل از پنل بوده ولی اگر تصویری کمرنگ مشاهده شد، اختلالی در بک لایت وجود دارد. به صورت کلی این مشکلات در تلویزیون‌های ال ای دی بیشتر دیده می‌شود.
تصویر تلویزیون کامل دیده نمی‌شود
اگر تصویر به صورت نیمه تمام یا کشیده نشان داده می‌شود، اندازه تصویر تلویزیون مشکل دارد. در بیشتر مواقع این اندازه روی بزرگ قرار نگرفته که به راحتی از منوی تنظیمات قابل تغییر است. البته تنظیمات تصویر سایر دستگاه‌های متصل به تلویزیون هم باید بررسی شود.
وجود نقاط نورانی یا هاله سفید
علت ظاهر شدن نقاط نورانی یا هاله سفید در تلویزیون معمولاً به خاطر اختلال در بک لایت است. این مشکل معمولاً به علت روشن بودن طولانی تلویزیون اتفاق می‌افتد و در صورت ایراد لامپ‌ها می‌توانید از خدمات ایران تعمیرات برای تعویض آن استفاده کنید.
پیکسلی شدن رنگ‌های تیره
برای رفع این مشکل از تنظیمات دستگاه noise removal یا حذف نویز را فعال کنید. البته این ایراد می‌تواند در فایل اصلی یا کیفیت اینترنت دستگاه هم باشد.
عیب یابی تلویزیون + {+18 بررسی خرابی های رایج}
خاموش روشن شدن ناگهانی تلویزیون
این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و برای عیب یابی آن پیشنهاد می‌کنیم که از یک تعمیرکار با تجربه کمک بگیرید. از دلایل رایج این اتفاق می‌توان به خرابی در برد پاور و مین برد دستگاه، نوسانات برق شهری که با استفاده از محافظ برق پیشگیری می‌شود، شل شدن کابل برق یا بقیه کابل‌های متصل به تلویزیون مثل HDMI و آنتن اشاره کرد. در تلویزیون‌های سری LB ال جی و تلویزیون‌های ال ای دی این برند، مشکل خاموش روشن شدن تلویزیون بسیار رایج بوده و با آپدیت نرم‌افزاری یا تعویض برد قابل حل است.
عیب یابی مشکلات صدا تلویزیون
در صورتی که تلویزیون شما صدا ندارد، از اتصال صحیح کابل‌های صدا و سالم بودن آنها و همچنین عدم وجود اختلال در دستگاه صوتی و رسیور خود مطمئن شوید. در مرحله بعد خروجی صدای دستگاه و تطابق آن با رسیور را در تنظیمات صدای تلویزیون بررسی کنید. توجه داشته باشید که تنظیمات خروجی رسیور باید با فرمت صوتی تلویزیون همخوانی داشته باشد. در نهایت برای تست کابل از کابل‌های دیگر یا با متصل کردن رسیور به تلویزیون‌های دیگر از سالم بودن آنها مطمئن شوید. همچنین اگر صدای تلویزیون تاخیر دارد می‌توانید تنظیماتی مثل Audio delay یا Lip sync را امتحان کنید.
شکستگی پنل تلویزیون
شکستگی پنل تلویزیون ممکن است برای افراد زیادی، مخصوصاً کسانی که فرزند خردسال دارند اتفاق بیفتد و بخواهند برای تعویض پنل شکسته اقدام کنند. اما تقریباً در همه موارد امکان تعویض و تعمیر پنل شکسته وجود ندارد. امروز پنل تلویزیون جایگزین توسط تولید کنندگان ساخته نمی‌شود چون که هزینه زیادی داشته و حتی این هزینه از قیمت خرید یک تلویزیون نو هم بیشتر می‌شود.
مشکل عدم اتصال به اینترنت در تلویزیون
در این حالت باید آنتن دهی مودم، فاصله مودم تا تلویزیون را بررسی کنید. همچنین اگر فلش مموری یا سایر دستگاه‌ها به تلویزیون متصل هستند، آنها را جدا کنید. گاهی وجود دستگاه‌هایی مثل لپ تاپ، ماکروفر، تلفن همراه و ... باعث بروز اختلال در امواج وای فای می‌شوند. همچنین می‌توانید با استفاده از هات اسپات گوشی خود از سالم بودن مودم و تلویزیون مطمئن شوید. موارد احتمالی دیگر، تنظیم نبودن تاریخ و منطقه زمانی تلویزیون یا وجود محدودیت در تعداد کاربران مودم است.
علت بوی سوختگی تلویزیون
حتماً در فرایند تولید تلویزیون‌ها و بقیه محصولات الکتریکی قطعاتی با پوشش پلاستیکی را مشاهده کرده‌اید، این قطعات ممکن است بعد از اولین روشن شدن دستگاه و گرم شدن باعث ایجاد بوی سوختگی شود. این بو در بیشتر موارد عادی بوده و بعد از چند بار استفاده از بین می‌رود.
البته مواردی مثل اتصال کوتاه یکی از قسمت‌های الکترونیکی تلویزیون و سوختن خازن‌ها هم می‌تواند باعث ایجاد بویی شبیه به پلاستیک سوخته یا سیم سوخته شود. پس اگر تلویزیون خود را اخیرا خریداری کرده‌اید، در دو سه روز اول استشمام بوی سوختگی طبیعی است اما مواردی هم هستند که بوی سوختگی به خاطر نقص فنی بوده و باید حتماً با یک تعمیرکار مشورت شود.
جمع‌بندی
به صورت کلی عیب یابی یک سری مشکلات در برندهای مختلف تلویزیون تا حدود زیادی شبیه به هم است. اما با در نظر گرفتن حساسیت قطعات تلویزیون پیشنهاد می‌کنیم که در صورت بروز مشکلات تخصصی حتماً از مشاوره کارشناسان ایران تعمیرات استفاده کنید.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟